Czym jest recyrkulacja spalin?


Podczas przeglądania ofert samochodów możemy natknąć się na informacje o EGR lub recyrkulatorze spalin. Osobom, które nie interesują się samochodami lub nie zmieniały ostatnio auta, termin ten może być obcy, stąd postanowiliśmy pokrótce opisać, czym jest i jak działa recyrkulacja spalin, realizowana przez układ ERG.

Co ma na celu układ EGR?

Zadaniem układu EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation) jest ograniczenie ilości niespalonych węglowodorów i tlenków azotu w spalinach wypuszczanych do atmosfery. Obie kategorie związków są szkodliwe dla środowiska naturalnego i mają silne działanie rakotwórcze. Dlatego w 2014 roku Komisja Europejska wprowadziła w życie normę spalin Euro 6 zezwalającą na produkcję samochodów z bardzo niskimi normami tlenu azotu w spalinach, co zmusiło producentów aut do montowania EGR w praktycznie wszystkich nowych pojazdach. Auta z silnikiem diesla, aby sprostać normom, muszą także mieć zamontowany filtr cząstek stałych.

Działanie układu recyrkulacji spalin EGR

Układ działa na dość prostej zasadzie. W zależności od obrotów i temperatury spalania część spalin powstająca w silniku jest zasysana do EGR, zamiast trafić do układu wydechowego. Są one ostudzane w chłodnicy spalin EGR i wtłaczane razem z powietrzem do silnika, gdzie mieszają się z paliwem i są ponownie spalane. Ponieważ mają w sobie mniej tlenu, spalanie będzie spokojniejsze i dokładniejsze, w efekcie czego wydzielone zostanie nawet 60% tlenków azotu.

Kiedy działa układ recyrkulacji?

O tym, jaka część spalin ma być recyrkulowana decyduje elektrycznie sterowany zawór ERG. Zwiększa on procent odzyskanych spalin, gdy dane z czujników wskażą warunki sprzyjające wydzielaniu szkodliwych związków.

Podwyższona emisja węglowodorów ma miejsce, gdy silnik pracuje na mocno wzbogaconych mieszankach (do komory spalania dostaje się za mało tlenu do pełnego spalania węglowodorów, które są głównym składnikiem paliw). Z kolei tlenki azotu powstają, gdy spalana jest mieszanka uboga. W takiej mieszance znajduje się za dużo tlenu, paliwo spala się bardzo szybko lub znacznie rośnie temperatura w komorze spalania.