Czym grozi awaria układu EGR?


Awarie w aucie spotykają niemal każdego, pomimo tego, że są one czymś co niemal każdy kierowca najchętniej by uniknął. Przyczyn usterek, jak również ich symptomów jest oczywiście bez liku. Jednak, gdy mamy do czynienia z gaśnięciem auta na wolnych obrotach, lub tez z częstą utratą mocy, może być to oznaką uszkodzenia zaworu EGR. Innymi objawami wskazującymi na jego awarie jest często czarny dym ulatniający się rury lub sygnał wzywający do sprawdzenia silnika wyświetlający się na desce rozdzielczej.       

Jaką funkcję spełnia zawór recyrkulacji spalin

Najważniejszym zadaniem zaworu EGR jest obniżanie zawartości tlenu w powietrzu, które jest doprowadzane do komory spalania. Jest to jedno z bardziej znaczących wynalazków motoryzacji w kierunku działań ekologicznych. Mniejsza ilość tlenu w komorze jest uzyskana dzięki wprowadzaniu spalin do układu dolotowego. Pozwala to jednocześnie na „dopalenie” bardzo szkodliwych związków chemicznych w układzie. W komorze spalania panuje w ten sposób mniejsza temperatura, a proces spalania i emisji tlenków azotu jest znacznie mniejszy.

Również dzięki zaworowi EGR, spaliny docierają do silnika nie w momencie jego najsilniejszej pracy np.: przy ostrym przyspieszeniu. Dodatkowo trafia do niego wyselekcjonowana mieszanka powietrzno-paliwowa pozbawiona spalin. Praca układu recyrkulacji spalin jest zazwyczaj niezauważalna przez kierowcę w trakcie jazdy, a swoimi korzyściami pozytywnie wpływa na środowisko.

Czy awaria układu EGR może być bagatelizowana

Absolutnie nie! Najczęściej do awarii zaworu recyrkulacji spalin dochodzi na skutek jego zanieczyszczenia. Inną, coraz bardziej popularną przyczyną są wady sterowników kierujących ich pracą. Problemy z zaworem EGR objawiają się w różnorodny sposób między innymi poprzez trudności z uzyskaniem pełnej pomocy silnika.  Symptomy awarii tego elementu mogą wynikać z zablokowania zaworu w pozycji otwartej oraz zamkniętej. Zazwyczaj, w tej drugiej sytuacji kierowca bardzo długo nie odczuwa żadnych niedogodności.

Uszkodzony i nienaprawiany zawór EGR może powodować pogorszenie się jakości pracy silnika, a co za tym idzie coraz większe uszkodzenia we wszystkich układach samochodu. Dlatego, nie należy bagatelizować tego problemu, tylko bezzwłocznie udać się do profesjonalistów doświadczonych w pracy z recyrkulatorem spalin. Im szybciej zareaguje się bowiem na problem, tym większe szanse na prostszą naprawę. W niektórych, lekkich przypadkach wystarczy dokładne czyszczenie całego zawory, jednak w innych konieczne jest wymienienie całej części.