Jak często wymieniać płyn chłodniczy?


Każdy doświadczony kierowca wie, że aby auto działo sprawnie i bez zarzutów możliwie jak najdłużej konieczne jest regularne prowadzenie niezbędnych działań konserwacyjnych we wszystkich jego układach. Jednym z nich jest kontrola i regularne wymiana wszelkich płynów eksploatacyjnych w samochodzie, w tym płynu chłodniczego. Jego zła jakość lub niedostateczna ilość może prowadzić do zbyt intensywnego rozgrzewania się silnika w trakcie pracy, a co za tym idzie do poważnych awarii całej maszyny.

Regularna kontrola jakości i poziomu płynu

Podobnie jak w przypadku innych płynów eksploracyjnych, poziom płynu chłodniczego można bezproblemowo sprawdzić samemu. W większości przypadków, na zbiornikach z płynem można znaleźć podziałki wskazujące na to, ile go w środku jest, a także jaka jest jego maksymalna i minimalna ilość dla danego auta. Należy jednak pamiętać, że stan płynu chłodniczego powinien być sprawdzany jedynie przy schłodzonym silniku.

Oprócz poziomu płynu chłodniczego, na prawidłowe działanie układu, a co za tym idzie również całego pojazdu wpływa także jakość płynu chłodniczego. Otóż, jest to ciecz posiadająca wiele chemicznych substancji w swoim składzie, co sprawia, że już po kilku latach użytkowania podlega ona procesom zmniejszającym jej właściwości. Obniżona skuteczność chłodzenia powoduje wewnętrznie niszczenie układu chłodzenia, a to z kolei może być przyczyną większych awarii całego auta.

Warto zatem regularnie kontrolować, czy płyn efektywnie spełnia swoje funkcje np.: poprzez specjalne urządzenia mierzące temperaturę zamarzania cieczy chłodzącej. Gdy nie mieści się ona w normach wyznaczonych przez producenta należy samodzielnie wymienić płyn chłodniczy lub skorzystać w tym celu z pomocy profesjonalisty.

Poprawna wymiana płynu chłodniczego

Płyn chłodniczy powinien być wymieniany tak często, jak sugeruje producent elementów układu chłodzenia, zwykle okres ten waha się pomiędzy trzema, a pięcioma latami. Warto jednak pamiętać, że są sytuacje, w których płyn powinien być wymieniony przed czasem na przykład, gdy zostanie uszkodzona uszczelka pod głowicą lub przy wymianie rozrządu i pompy wodnej.

Aby prawidłowo przeprowadzić wymianę płynu chłodzącego należy przede wszystkim spuścić i odpowiednio zutylizować pozostały w układzie, stary płyn. Następnie warto wymienić uszczelkę na nową i nieużywaną wcześniej, a dopiero na koniec uzupełnić zbiornik nowym płynem. Jeżeli proces ten wydaje się zbyt skomplikowany lub chce się mieć pewność, że wszystko jest zrobione poprawnie warto skorzystać z usług regeneracji chłodnik świadczonych przez specjalistów.