Co może być przyczyną syczenia podczas dodawania gazu?


Intensywne wciskanie pedału gazu powinno przekładać się na płynne przyspieszanie pojazdu. Niestety bywa, że osiągany rezultat odbiega od tego efektu, a całemu procesowi towarzyszy głośny syk lub gwizd. Wielu kierowców podejrzewa w takich sytuacjach, że dźwięk jest wynikiem uszkodzenia turbosprężarki lub nieszczelności w układzie dolotowym. Prawdziwą przyczyną usterki bywa jednak awaria chłodnicy powietrza, czyli tzw. intercoolera. Przekonajmy się, jaka jest funkcja tego podzespołu i sprawdźmy, jak można zaradzić awarii stosunkowo tanim kosztem.

Czym jest intercooler i jak działa?

Nowoczesne jednostki napędowe są konstruowane w taki sposób, by przy dość małej pojemności skokowej uzyskiwać jak największą moc, przy jednoczesnym ograniczaniu poziomu spalania. Pogodzenie tych pozornie sprzecznych ze sobą wymagań jest możliwe przy wykorzystaniu turbosprężarki. Pozwala ona na zwiększenie ciśnienia powietrza trafiającego przez kolektor dolotowy do cylindrów, co z kolei umożliwia wytworzenie większej ilości mieszanki paliwowo-powietrznej. Osiągi silnika można dodatkowo poprawić przez redukcję temperatury powietrza do niego wprowadzanego. Warto przy tym pamiętać, że przedostając się przez sprężarkę, ulega ono ogrzaniu, ponieważ jest ona napędzana energią kinetyczną gorących spalin. Podzespołem, który pozwala na wychłodzenie powietrza dolotowego, jest intercooler. Powietrze opuszczające sprężarkę jest kierowane do niego przez rurę o sporej średnicy. Przepływając przez chłodnicę, powietrze może oddać zgromadzone ciepło wprost do metalu. Energia ta jest następnie przekazywana do opływającego lamelki chłodnicy powietrza atmosferycznego.

Co oznacza awaria intercoolera?

Nieszczelność intercoolera oznacza spadek ciśnienia doładowania, co bezpośrednio przekłada się na spadek osiągów samochodu. Uszkodzenie tego rodzaju powoduje słyszany przez kierowcę syk, jednak w wielu przypadkach awarię można usunąć bez konieczności zakupu nowego podzespołu. Rozwiązaniem jest skuteczna, lecz znacznie tańsza regeneracja intercoolera, polegająca na zalutowaniu powstałych otworów oraz wymianie uszczelnień.